Global Trade Item Number
شناسه جهانی کالای تجاری
شناسه جهانی قلم کالای تجاری ( GTN / GTIN )، شناسه بین المللی ای است که توسط سازمان جهانی GS1 ارائه میشود، این شناسه ی اختصاصی برای هر فراورده در سطح جهان می باشد که از آن برای شناسایی محصول مورد نظر در سراسر جهان استفاده می شود. این شناسه عموما توسط تولیدکننده از این سازمان یا نماینده قانونی آن در ایران یعنی ایرانکد خریداری میشود و سالانه باید تمدید گردد. کد GTIN یک کد یکتا با تعداد ارقام بهطور معمول بین 8 تا 14 رقم است و در ایران نیز معمولاً کد 13 رقمی است که با 626 شروع میشود.
GS1 یک مجمع بینالمللی غیرانتفاعی است که از سازمانهای عضو در بیش از ۱۰۰ کشور تشکیل شده است. هدف اصلی این مجمع طراحی و اجرای استانداردها و راهکارهای جهانی برای افزایش کارایی و شفافیت در زنجیره تأمین جهانی است. GS1 با بیش از ۳۰ سال تجربه، در زمینه استانداردهای جهانی شناسایی کالا فعالیت میکند و به بهبود فرآیندهای تجارت بینالمللی کمک مینماید.
دریافت کد GTIN (Global Trade Item Number) ضروری است، زیرا این کد استاندارد بینالمللی برای شناسایی محصولات در سیستمهای تجارت جهانی استفاده میشود. کد GTIN شامل ارقامی است که اطلاعات ویژهای از محصول را مشخص میکنند و برای تمامی محصولات کاربرد دارد.
برای دریافت کد GTIN و سایر شناسهها برای محصولات خود، مدارک زیر مورد نیاز است:
نکته:
یکی از خدمات ما به شرکت های تولیدکننده و واردکننده اخذ کد تجاری کالا یا GTIN می باشد.
جهت دریافت مشاوره برای اخذ کد GTIN می توانید با پشتیبان مجموعه در ارتباط باشید.
ایتا | واتساپ | تماس : 09910801525 | تلگرام | روبیکا
طول ثابت این کد در برچسب اصالت کالا، 14 رقم می باشد که رقم اول این شناسه بیانگر سطح بسته بندی فراورده می باشد و بسته به سطح بسته بندی می تواند عددی بین 0 تا 9 را شامل شود.معمولا در کوچکترین واحد بسته بندی SP0 یا سطح صفر لحاظ می گردد. بنابراین عدد صفر قبل از GTIN ، معرف سطح بسته بندی محصول خواهد بود و می تواند عددی از صفر تا 9 را در برگیرد.
در برچسب اصالت ساختار GTN را 5 بخش تشکیل خواهد داد:
با بررسی بارکد GTIN میتوان به راحتی تشخیص داد که محصول در چه کشوری تولید شده است، به عنوان مثال آیا محصول چینی است یا در کشور دیگری ساخته شده است. این کد غیرقابل جعل است و هیچ تولیدکنندهای نمیتواند آن را به اشتباه یا بهصورت خلاف واقع اعلام کند. بنابراین، بارکد میلهای بر روی کالاها یک روش مطمئن برای تشخیص اصالت و کشور تولیدکننده کالا است. در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، کدهای GTIN بهطور معمول 13 رقمی هستند و در موارد خاصی میتوان با افزودن 1 یا 6 عدد صفر، آنها را به 14 رقم تبدیل کرد.
در این کد 14 رقمی، رقم اول نشانگر سطح بسته بندی می باشد که با توجه به ارتباط این کد در این سطح (Unit Of Use) رقم مربوطه می بایست صفر بوده و شرکتهای مجری در سطوح بسته بندی بعدی خود می بایست نسبت به ارتقا این رقم بصورت پله ای هماهنگ با الگوی تعریف شده در بخش تجمیع اطلاعات تجمیع داده ها (Data Aggregation) یا ایجاد توالی نَسَبی (Parent-child relationship) بین سطوح مختلف فرآوردهای سلامت اقدام نمایند.
در برچسب اصالت کالا در کد 14 رقمی GTIN، رقم اول نشانگر سطح بستهبندی است. برای سطح “واحد مصرف” (Unit Of Use)، این رقم باید صفر باشد. در سطوح تجمیعی باید این رقم را بهصورت پلهای تا عدد 9 افزایش می یابد.
کد GTIN شامل چند استاندارد مختلف است:
تعداد ارقام شناسه تجاری کالا به طور معمول ۸ ، ۱۲ ، ۱۳ یا ۱۴ رقم است. در ایران شناسه GTIN معمولا به شکل سیزده رقمی رایج است و با پیش شماره ۶۲۶ شروع می گردد.
مطالعه بیشتر:
خروجی نهایی فرآیند دریافت کد GTIN در قالب یک فایل PDF به صورت زیر می باشد.
ایرانکد نمادی است که بر مبنای دو مفهوم طبقه بندی و توصیف، اطلاعات اساسی کالاها و خدمات ، استانداردهای خاص تدوین می کند.ازجمله این استانداردها می توان به ساختار طبقه بندی ملی کالاها و خدمات، استانداردهای نام گذاری، کدگذاری و ژنریک سازی اشاره کرد. ایرانکد شماره ای منحصر به فرد را که بیانگر اطلاعات یک کالا یا خدمت خاص است تحت عنوان کدملی کالا یا خدمت به هر کالا یا خدمت تخصیص می دهد.
این کد شامل 16 رقم و برای خدمات 17 رقم است که هر یک از سه بخش جایگاه کالا یا خدمت در ساختار طبقه بندی با نام کلاس کد، شماره ثبت ارائه کننده کالا یا خدمت با نام کد مرجع عرضه و سریال معرف ویژگی های کالا یا خدمت با نام سریال کالا یا خدمت تشکیل شده اند.
ایرانکد به دنبال چه کاری است؟
شناسه کالا یک کد ۱۳ رقمی است که بر روی کالاهای مختلف به چشم میخورد. شناسه کالا به مجموعهای از خصوصیات یک کالا (از قبیل جنس، نوع، مدل، نام تجاری و نوع کاربری) و به عبارت بهتر شناسنامه کالا، نسبت داده میشود. این خصوصیات به ازای هر کالا، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری دستگاههای تخصصی مربوطه استخراج میگردد
بر اساس آییننامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مطابق ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت مورخ 1396/03/31 واردکنندگان اولین مشمولان این طرح بوده و تولیدکنندگان با فاصله زمانی چند ماهه مشمول دریافت شناسه کالا میگردند؛ کلیه فرآیندهای تجاری اعم از ثبت سفارش، ترخیص کالا، انبارش و حمل تنها با شناسه کالا امکان پذیر خواهد بود.
بدین منظور واردکنندگان و تولیدکنندگان کالاهای مختلف باید مطابق زمان بندی مشخص شده در دستورالعملهای مصوب، به سامانه شناسه کالا مراجعه و شناسه کالای مورد نظر خود را اخذ و بر روی بسته بندی کالا نصب نمایند
برای تعیین این کد ۱۳ رقمی، پارامترهای مشخصی از طرف سامانه مدیریت شناسه کالا یا همان وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده است. این شناسهها به شناخته شدن سریع کالاها کمک میکنند. این شناسه به چند نوع مشخص تقسیم میشود. بعضی از شناسهها داخلی هستند و بعضی از آنها بینالمللی و خارجی هستند. پارامترهایی که برای تعیین انواع شناسه کالا در نظر گرفته شده است، عبارت هستند از: نوع ، جنس، نام تجاری، نوع کاربری و …
مدل شناسه کالا انواع مختلفی دارد از جمله:
وجود شناسه IRC به معنای تاییدیه از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. در واقع مجوزی است که از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران به داروها و فرآوردههای حوزه سلامت و پزشکی تعلق میگیرد.
این نوع شناسه توسط سامانه سازمان دامپزشکی کشور برای کالاهای دارویی، افزودنیها و مکملها، مواد اولیه و جانبی، ملزومات و تجهیزات دامپزشکی، فرآوردههای بهداشتی،فرآوردههای زیستی، سموم دامپزشکی و داروهای گیاهی و طبیعی که مصارف حیوانی دارند صادر میشود.
این شناسه یک شناسه بینالمللی است که توسط سازمان جهانیGS1 ارائه شده که بیش از 110 کشور دنیا از آن استفاده میکنند. شناسهای یکتا که به طور معمول تعداد رقمهای آن 8، 12، 13 یا 14 است.در ایران این شناسه دارای 13 رقم است که با پیش شماره 626 شروع میشود و مشخص کننده کالا است.
این کد در سامانه تجهیزات و ملزومات پزشکی در قسمت اضافه کردن GTIN باید درج شود و برای برچسب اصالت کالا، دریافت کدهای جداگانه برای تمامی سایزهای کالا ضروری است.
جهت دریافت GTIN میتوانید با شماره 09910801525 در روز های کاری و ساعات اداری تماس حاصل فرمایید.
همه تجهیزاتی که دارای سیم کارت هستند و از شبکه ارتباطات سیار استفاده میکنند، دارای شناسهای بین المللی 15 رقمی به نام IMEI است. این شناسه توسط تولید کننده روی تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری نصب و درج میشود، که میتوان اطلاعاتی مانند شرکت تولیدکننده، برند، مدل، کشور تولید کننده، بازار هدف و شماره سریال هر تجهیز را استعلام گرفت.
این شناسه دارای ۱۷ کاراکتر از اعداد و حروف است و برای شناسایی خودرو است و از مهمترین اطلاعات یک خودرو به شمار میآید. این شناسه در زمانی که خودرو برای اعمال تغییراتی به کارخانه بازگردانده میشود یا حتی در زمانی که به سرقت میرود اهمیت دارد.
Prefix | Description |
---|---|
0000000 | Used to issue Restricted Circulation Numbers within a company |
0000001 - 0000099 | Unused to avoid collision with GTIN-8 |
00001 – 00009 0001 – 0009 001 – 019 |
GS1 US |
020 - 029 | Used to issue Restricted Circulation Numbers within a geographic region (MO defined) |
030 - 039 | GS1 US |
040 - 049 | Used to issue GS1 Restricted Circulation Numbers within a company |
050 - 059 | GS1 US reserved for future use |
060 - 139 | GS1 US |
200 - 299 | Used to issue GS1 Restricted Circulation Numbers within a geographic region (MO defined) |
300 - 379 | GS1 France |
380 | GS1 Bulgaria |
383 | GS1 Slovenija |
385 | GS1 Croatia |
387 | GS1 BIH (Bosnia-Herzegovina) |
389 | GS1 Montenegro |
400 - 440 | GS1 Germany |
450 - 459 & 490 - 499 | GS1 Japan |
460 - 469 | GS1 Russia |
470 | GS1 Kyrgyzstan |
471 | GS1 Chinese Taipei |
474 | GS1 Estonia |
475 | GS1 Latvia |
476 | GS1 Azerbaijan |
477 | GS1 Lithuania |
478 | GS1 Uzbekistan |
479 | GS1 Sri Lanka |
480 | GS1 Philippines |
481 | GS1 Belarus |
482 | GS1 Ukraine |
483 | GS1 Turkmenistan |
484 | GS1 Moldova |
485 | GS1 Armenia |
486 | GS1 Georgia |
487 | GS1 Kazakstan |
488 | GS1 Tajikistan |
489 | GS1 Hong Kong, China |
490 - 499 & 450 - 459 | GS1 Japan |
500 - 509 | GS1 UK |
520 - 521 | GS1 Association Greece |
528 | GS1 Lebanon |
529 | GS1 Cyprus |
530 | GS1 Albania |
531 | GS1 Macedonia |
535 | GS1 Malta |
539 | GS1 Ireland |
540 - 549 | GS1 Belgium & Luxembourg |
560 | GS1 Portugal |
569 | GS1 Iceland |
570 - 579 | GS1 Denmark |
590 | GS1 Poland |
594 | GS1 Romania |
599 | GS1 Hungary |
600 - 601 | GS1 South Africa |
603 | GS1 Ghana |
604 | GS1 Senegal |
605 | Managed by GS1 Global Office for future MO |
606 | Managed by GS1 Global Office for future MO |
607 | GS1 Oman |
608 | GS1 Bahrain |
609 | GS1 Mauritius |
610 | Managed by GS1 Global Office for future MO |
611 | GS1 Morocco |
613 | GS1 Algeria |
614 | Managed by GS1 Global Office for future MO |
615 | GS1 Nigeria |
616 | GS1 Kenya |
617 | GS1 Cameroon |
618 | GS1 Côte d'Ivoire |
619 | GS1 Tunisia |
620 | GS1 Tanzania |
621 | GS1 Syria |
622 | GS1 Egypt |
623 | Managed by GS1 Global Office for future MO |
624 | GS1 Libya |
625 | GS1 Jordan |
626 | GS1 Iran |
627 | GS1 Kuwait |
628 | GS1 Saudi Arabia |
629 | GS1 Emirates |
630 | GS1 Qatar |
631 | GS1 Namibia |
640 - 649 | GS1 Finland |
680 - 681 & 690 - 699 | GS1 China |
700 - 709 | GS1 Norway |
729 | GS1 Israel |
730 - 739 | GS1 Sweden |
740 | GS1 Guatemala |
741 | GS1 El Salvador |
742 | GS1 Honduras |
743 | GS1 Nicaragua |
744 | GS1 Costa Rica |
745 | GS1 Panama |
746 | GS1 Republica Dominicana |
750 | GS1 Mexico |
754 - 755 | GS1 Canada |
758 | Managed by GS1 Global Office for future MO |
759 | GS1 Venezuela |
760 - 769 | GS1 Schweiz, Suisse, Svizzera |
770 - 771 | GS1 Colombia |
773 | GS1 Uruguay |
775 | GS1 Peru |
777 | GS1 Bolivia |
778 - 779 | GS1 Argentina |
780 | GS1 Chile |
784 | GS1 Paraguay |
786 | GS1 Ecuador |
789 - 790 | GS1 Brasil |
800 - 839 | GS1 Italy |
840 - 849 | GS1 Spain |
850 | GS1 Cuba |
858 | GS1 Slovakia |
859 | GS1 Czech |
860 | GS1 Serbia |
865 | GS1 Mongolia |
867 | GS1 North Korea |
868 - 869 | GS1 Türkiye |
870 - 879 | GS1 Netherlands |
880 - 881 | GS1 South Korea |
883 | GS1 Myanmar |
884 | GS1 Cambodia |
885 | GS1 Thailand |
888 | GS1 Singapore |
890 | GS1 India |
893 | GS1 Vietnam |
894 | Managed by GS1 Global Office for future MO |
896 | GS1 Pakistan |
899 | GS1 Indonesia |
900 - 919 | GS1 Austria |
930 - 939 | GS1 Australia |
940 - 949 | GS1 New Zealand |
950 | GS1 Global Office |
951 | Global Office - General Manager Number, see Note 2 |
952 | Used for demonstrations and examples of the GS1 system |
955 | GS1 Malaysia |
958 | GS1 Macau, China |
960-969 | Global Office - GTIN-8, see note 3 |
977 | Serial publications (ISSN) |
978 - 979 | Bookland (ISBN) |
980 | Refund receipts |
981 - 983 | GS1 coupon identification for common currency areas |
99 | GS1 coupon identification |
کد GTIN چیست؟
کد GTIN (Global Trade Item Number) یک شناسه منحصربهفرد جهانی برای شناسایی محصولات در سطح بینالمللی است که در سیستمهای بارکد و ردیابی کالا استفاده میشود.
چرا کد GTIN برای محصولات مهم است؟
کد GTIN امکان ردیابی دقیق محصولات، بهبود مدیریت موجودی، و تسهیل فرآیندهای توزیع و فروش را فراهم میکند و باعث افزایش شفافیت در زنجیره تأمین میشود.
انواع کدهای GTIN چیست؟
کدهای GTIN شامل نسخههای مختلفی هستند، مانند GTIN-8، GTIN-12، GTIN-13، و GTIN-14 که بسته به نوع محصول و کاربرد متفاوتاند.
کد GTIN چگونه ایجاد میشود؟
کد GTIN توسط سازمان GS1 ارائه میشود. شرکتها با ثبتنام در این سازمان یک پیشوند منحصربهفرد دریافت کرده و کد محصولات خود را تولید میکنند.
کد GTIN چه تفاوتی با بارکد دارد؟
GTIN یک شماره شناسایی است که میتواند در بارکدها رمزگذاری شود. بارکد صرفاً وسیلهای برای خواندن کد GTIN توسط دستگاههاست.
آیا کد GTIN برای تمامی محصولات الزامی است؟
در بسیاری از بازارها و پلتفرمهای فروش آنلاین، مانند Amazon و eBay، وجود کد GTIN الزامی است، بهویژه برای محصولات استاندارد و برنددار.
چگونه میتوان یک کد GTIN برای محصولات خود دریافت کرد؟
برای دریافت کد GTIN، باید در وبسایت سازمان GS1 ثبتنام کنید و پیشوند شرکت خود را دریافت کنید تا بتوانید کد محصولات خود را تولید کنید.
کد GTIN چه اطلاعاتی را شامل میشود؟
GTIN اطلاعاتی درباره محصول، مانند تولیدکننده، نوع محصول، و بستهبندی را ارائه میدهد و یک شناسه منحصربهفرد در سطح جهانی است.
آیا میتوان از یک کد GTIN برای چند محصول استفاده کرد؟
خیر، هر محصول (ازجمله سایز یا رنگ متفاوت) باید کد GTIN منحصربهفرد خود را داشته باشد.
آیا کد GTIN تاریخ انقضا دارد؟
کد GTIN تا زمانی که محصول در بازار فعال باشد معتبر است، اما در صورت تغییرات عمده در محصول، ممکن است نیاز به یک کد جدید باشد.
مزایای استفاده از کد GTIN چیست؟
استفاده از GTIN باعث سادهتر شدن مدیریت موجودی، ردیابی بهتر محصولات، شفافیت در زنجیره تأمین، و تسهیل فروش آنلاین و بینالمللی میشود.
چگونه کد GTIN به فروش در Amazon کمک میکند؟
Amazon از کد GTIN برای شناسایی و سازماندهی محصولات استفاده میکند. داشتن کد GTIN باعث تأیید محصول شما و دسترسی به مخاطبان گستردهتر میشود.
آیا محصولات دستساز یا خانگی نیز به کد GTIN نیاز دارند؟
اگر قصد فروش در پلتفرمهای آنلاین یا فروشگاههای زنجیرهای را دارید، معمولاً باید کد GTIN داشته باشید، حتی برای محصولات دستساز.
چگونه میتوان اعتبار یک کد GTIN را بررسی کرد؟
میتوان از ابزارهای آنلاین یا وبسایت سازمان GS1 برای تأیید اعتبار کد GTIN استفاده کرد و اطلاعات مرتبط با محصول را مشاهده کرد.
تفاوت بین کد GTIN و UPC چیست؟
UPC (Universal Product Code) نوعی از کد GTIN است که معمولاً شامل 12 رقم است و در آمریکا و کانادا بهطور گسترده استفاده میشود.
آیا کد GTIN برای محصولات صادراتی ضروری است؟
بله، کد GTIN به شناسایی جهانی محصولات کمک کرده و صادرات کالا را آسانتر و شفافتر میکند.
کد GTIN-13 چیست؟
GTIN-13 یک نسخه 13 رقمی از کد GTIN است که در بارکدهای EAN-13 استفاده میشود و بهطور گسترده در اروپا و سایر نقاط جهان کاربرد دارد.
آیا کد GTIN میتواند تغییر کند؟
اگر محصول تغییر اساسی کند، مانند تغییر بستهبندی یا مشخصات، ممکن است نیاز به اختصاص یک کد GTIN جدید باشد.
چگونه کد GTIN به مدیریت زنجیره تأمین کمک میکند؟
GTIN امکان ردیابی دقیق محصولات در تمام مراحل زنجیره تأمین را فراهم میکند و از اشتباهات و تأخیرها جلوگیری میکند.
آیا دریافت کد GTIN هزینه دارد؟
بله، دریافت کد GTIN مستلزم پرداخت هزینه ثبتنام و اشتراک سالانه به سازمان GS1 است. هزینهها بسته به اندازه شرکت و تعداد کدهای موردنیاز متغیر است.
کد GTIN در بارکد EAN-8 چگونه کار میکند؟
GTIN در EAN-8 یک نسخه کوتاهتر است که برای محصولات کوچک یا موارد خاص استفاده میشود و شامل 8 رقم است.
آیا کد GTIN قابلیت استفاده در QR Code را دارد؟
بله، کد GTIN میتواند در QR Code رمزگذاری شود و اطلاعات محصول را در قالب دیجیتالی برای اسکن و بررسی سریع فراهم کند.
آیا کد GTIN برای محصولات دیجیتال نیاز است؟
برای محصولات فیزیکی ضروری است، اما محصولات دیجیتال، بسته به نوع فروشگاه یا پلتفرم، ممکن است نیازی به کد GTIN نداشته باشند.
چگونه میتوان GTIN اشتباه را تصحیح کرد؟
اگر GTIN اشتباهی ثبت شود، باید با سازمان GS1 تماس گرفته و درخواست تصحیح یا ثبت مجدد کنید.
آیا هر شرکت میتواند از کد GTIN استفاده کند؟
بله، هر شرکتی با ثبتنام در GS1 و پرداخت هزینه میتواند کد GTIN مخصوص محصولات خود را دریافت کند.
آیا کد GTIN در سیستمهای POS (Point of Sale) کاربرد دارد؟
بله، سیستمهای POS از GTIN برای اسکن بارکد محصولات و مدیریت فروش استفاده میکنند.
چگونه میتوان چندین کد GTIN برای محصولات مختلف ایجاد کرد؟
پس از دریافت پیشوند شرکت از GS1، میتوانید برای هر محصول یک کد منحصربهفرد ایجاد کنید.
کد GTIN چه نقشی در فروشگاههای زنجیرهای دارد؟
فروشگاههای زنجیرهای از کد GTIN برای ردیابی موجودی، سفارشدهی مجدد، و جلوگیری از خطاهای موجود در انبارداری استفاده میکنند.
آیا GTIN بهتنهایی برای ردیابی محصولات کافی است؟
درحالیکه GTIN اطلاعات اولیه محصول را ارائه میدهد، برای ردیابی دقیقتر ممکن است به اطلاعات بیشتری مانند شماره سریال یا LOT نیاز باشد.
آیا کد GTIN برای بازاریابی و فروش آنلاین موثر است؟
بله، کد GTIN به شناسایی دقیق محصولات در موتورهای جستجو و پلتفرمهای فروش آنلاین کمک میکند و قابلیت دیدهشدن را افزایش میدهد.
امکانات نرم افزار +TTAC: شامل گروه های استعلام دارویی و سازمانی و سفارش لیبل اصالت کالا می شود.
مشتمل بر:
برای استفاده از نسخه وب اپلیکیشن برای سیستم عامل IOS کلیک نمایید.
راه های دانلود نرم افزار اندرویدی +TTAC