راهنمای جامع دریافت شناسه خدمت اختصاصی

راهنمای شناسه خدمت اختصاصی

شناسه خدمت چیست ؟

شناسه خدمت (Service Code) یک کد یکتا است که برای شناسایی دقیق خدمات قابل ارائه در سطح ملی طراحی شده است. این شناسه مشابه شناسه کالا عمل می‌کند اما به جای محصولات فیزیکی، برای خدمات مانند تعمیرات، طراحی، آموزش، مشاوره، نرم‌افزار و… استفاده می‌شود.

مراحل دریافت کد خدمت اختصاصی

  • ثبت نام سامانه ای
  • واریز و رزرو کد (خرید بسته)
  • ثبت اطلاعات محصولات
  • تایید مستندات پیش نویس صادر شده
  • واریز وجه
  • صدور نهایی کد

لازم به ذکر است تمامی این موارد توسط مجموعه پیشرو سلامت پارس انجام می پذیرد

لیست مطالب

مدارک لازم برای ثبت نام و دریافت کد شناسه خدمت

  • مدارک لازم برای ثبت نام به صورت حقیقی (کسب و کارهای شخصی)

برای دریافت کد شناسه کالا و سایر شناسه‌ها برای محصولات خود، مدارک زیر مورد نیاز است:

  1. کارت ملی: تصویر کارت ملی مالک کسب و کار (برای اتباع غیرایرانی تصویر گذرنامه).
  2. تصویر گواهی ثبت علامت تجاری: ارائه گواهی ثبت‌شده.
  3. اطلاعات آدرس و تماس: شامل آدرس، کدپستی، شماره‌های ثابت و همراه، به‌همراه تاریخچه و زمینه فعالیت به فارسی و لاتین.
  4. تکمیل فرم لیست محصولات: این فرم شامل اطلاعات الزامی برای هر محصول دریافت‌کننده کد GTIN است.

نکته:

  • اگر کارخانه دیگری محصولات شما را تولید می‌کند، به‌جای پروانه تولید، تصویر قرارداد ظرفیت خالی و پروانه تولید طرف تولیدکننده را ارائه دهید. در این حالت، نام شرکت تولیدکننده به‌عنوان مرجع سازنده در مشخصات فنی محصول ذکر می‌شود.
  • بدون ثبت نام تجاری نیز می‌توانید بارکد، شناسه و ایران کد برای محصولات خود دریافت کنید.
  • مدارک لازم برای ثبت نام به صورت حقوقی (شرکت ثبت شده)

  1. تصویر کارت ملی مدیرعامل
  2. آگهی تأسیس شرکت
  3. آگهی تغییرات شرکت
  4. تصویر گواهی ثبت علامت تجاری
  5. ارائه اطلاعات آدرس و تماس: شامل آدرس، کدپستی، شماره‌های ثابت و همراه، تاریخچه و زمینه فعالیت به فارسی و لاتین.
  6. تکمیل فرم لیست محصولات: این فرم شامل اطلاعات الزامی برای هر محصولی است.

نکات قابل توجه در سفارش کد شناسه کالا

  • پس از پرداخت پیش‌فاکتور برای دریافت کد شناسه کالا، این فرآیند معمولاً 1 تا حداکثر 5 روز کاری زمان می‌برد.

اخذ شناسه خدمت اختصاصی

یکی از خدمات ما به شرکت های تولیدکننده و واردکننده اخذ کد شناسه خدمات اختصاصی می باشد.

جهت اخذ کد شناسه خدمات می توانید با پشتیبان مجموعه در ارتباط باشید.

ایتا  |  واتساپ  |  تماس : 09910801525  |  تلگرام  |  روبیکا

کاربرد شناسه خدمت در سامانه مودیان

در سامانه مودیان، تمام صورتحساب‌های الکترونیکی باید شامل شناسه کالا یا شناسه خدمت باشند. بنابراین اگر فعالیت شما به‌صورت خدماتی است، ثبت شناسه خدمت در فاکتورها الزامی است. بدون درج این شناسه، صورتحساب شما مردود شده و از اعتبار مالیاتی خارج می‌شود.

ساختار شناسه خدمت چگونه است؟

شناسه خدمت معمولاً از چند بخش تشکیل می‌شود:

  • کد فعالیت اقتصادی مرتبط (برگرفته از طبقه‌بندی ISIC)

  • رسته و زیررسته خدمت

  • کد یکتا برای تشخیص دقیق نوع خدمت

آیا خدمات مشاوره، آموزشی و نرم‌افزاری نیاز به شناسه دارند؟

بله. تمام انواع خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده، باید دارای شناسه خدمت باشند. حتی خدماتی که معاف از مالیات هستند، باید دارای شناسه باشند تا بتوانند در صورتحساب الکترونیکی ثبت شوند.

 

پیامدهای عدم استفاده از شناسه خدمت

  • رد شدن صورتحساب از سامانه مودیان

  • از بین رفتن اعتبار مالیاتی فاکتور

  • جریمه مالیاتی طبق ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم

  • بروز مشکل در تطبیق اظهارنامه مالیاتی با اسناد واقعی

مزایای استفاده از شناسه خدمت برای کسب‌وکارها

  • تسهیل گزارش‌دهی مالیاتی دقیق و بدون خطا

  • دریافت سریع‌تر اعتبار مالیاتی

  • اجتناب از جریمه‌های مالیاتی و برگشت اسناد

  • ایجاد استانداردسازی در خدمات ارائه‌شده

  • قابلیت بررسی و تطبیق فعالیت‌های مالی و حسابداری با اسناد رسمی

خروجی نهایی فرآیند دریافت کد شناسه خدمت در قالب یک فایل PDF به صورت زیر می باشد.

تفاوت شناسه خدمت با شناسه کالا

مقایسهشناسه کالاشناسه خدمت
موضوعکالاهای فیزیکیخدمات غیرکالایی
ساختارعددی با ساختار طبقه‌بندیعددی/ترکیبی با ساختار رسته‌ای
مرجع صدورسامانه جامع تجارتسازمان امور مالیاتی / وزارت اقتصاد
کاربرد در فاکتورردیف کالاردیف خدمت

سوالات متداول


1. شناسه خدمت چیست؟

شناسه خدمت کدی یکتا است که برای شناسایی خدمات ارائه‌شده در فاکتورهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2. شناسه خدمت با شناسه کالا چه تفاوتی دارد؟

شناسه خدمت مخصوص خدمات (غیر فیزیکی) است، اما شناسه کالا برای اقلام فیزیکی استفاده می‌شود.

3. آیا استفاده از شناسه خدمت در سامانه مودیان الزامی است؟

بله، درج شناسه خدمت در ردیف‌های مربوط به خدمات صورتحساب الزامی است.

4. شناسه خدمت را کجا صادر میکند؟

سازمان شناسه گذاری.

5. آیا برای هر نوع خدماتی باید شناسه خدمت مشخص شود؟

بله، تمامی خدمات مشمول یا معاف از مالیات باید دارای شناسه خدمت باشند.

6. اگر خدمات ما جدید باشد و شناسه نداشته باشد، چه باید کرد؟

می‌توان درخواست ایجاد شناسه خدمت جدید را به سازمان امور مالیاتی ارائه کرد.

7. آیا خدمات آموزشی نیز مشمول شناسه خدمت هستند؟

بله، خدمات آموزشی نیز باید در فاکتور با شناسه خدمت تعریف شوند.

8. آیا استفاده از شناسه اشتباه باعث رد صورتحساب می‌شود؟

بله، در صورت درج شناسه نامعتبر یا اشتباه، صورتحساب رد می‌شود.

9. آیا هر نرم‌افزاری امکان ثبت شناسه خدمت را دارد؟

فقط نرم‌افزارهای مورد تأیید سازمان امور مالیاتی با اتصال به سامانه مودیان.

10. آیا شناسه خدمت به‌صورت دستی قابل وارد کردن است؟

در اکثر نرم‌افزارها بله، اما توصیه می‌شود از لیست رسمی انتخاب شود.

11. آیا امکان استفاده مجدد از یک شناسه خدمت در چند فاکتور وجود دارد؟

بله، شناسه‌های خدمت در فاکتورهای مختلف قابل استفاده مجدد هستند.

12. شناسه خدمت چند رقمی است؟

13 رقم.

13. آیا خدمات ترکیبی باید چند شناسه جداگانه داشته باشند؟

اگر هر جزء خدمت ماهیت جدا دارد، بله؛ در غیر این صورت یک شناسه کافی است.

14. آیا امکان تغییر شناسه خدمت بعد از ثبت در فاکتور هست؟

خیر، پس از ارسال به سامانه مودیان، امکان ویرایش شناسه وجود ندارد.

15. آیا برای خدمات بدون مالیات هم باید شناسه خدمت داشت؟

بله، حتی خدمات معاف از مالیات هم باید دارای شناسه باشند.

16. آیا شرکت‌های پیمانکاری نیاز به شناسه خدمت دارند؟

بله، برای صدور فاکتورهای خود باید شناسه‌های خدمات پیمانکاری استفاده شود.

17. آیا شرکت‌های فناوری اطلاعات باید از شناسه خدمت استفاده کنند؟

بله، برای خدمات نرم‌افزاری، پشتیبانی و طراحی سایت نیز شناسه خدمت وجود دارد.

18. آیا می‌توان از یک شناسه برای چند نوع خدمت استفاده کرد؟

خیر، هر خدمت خاص باید شناسه مختص به خود را داشته باشد.

19. نحوه یافتن شناسه خدمت در نرم‌افزار چگونه است؟

به صورت سفارش از مشتری.

20. آیا شناسه خدمت با طبقه‌بندی ISIC مرتبط است؟

بله، بسیاری از شناسه‌ها بر اساس کدهای ISIC (کد فعالیت اقتصادی) دسته‌بندی شده‌اند.

21. آیا می‌توان شناسه جدیدی به لیست سامانه اضافه کرد؟

فقط توسط سازمان امور مالیاتی و پس از بررسی امکان‌پذیر است.

22. آیا شناسه خدمت در اظهارنامه مالیاتی نیز استفاده می‌شود؟

خیر، اما اطلاعات صورتحساب که شامل شناسه خدمت است، مبنای اظهارنامه خواهد بود.

23. شناسه خدمات پشتیبانی چگونه تعریف می‌شود؟

زیر مجموعه خدمات فناوری و نگهداری هستند، با کدهای خاص خود.

24. آیا شناسه خدمت برای خدمات رایگان هم الزامی است؟

اگر در فاکتور صادر می‌شود، بله. در غیر این صورت نیازی نیست.

25. آیا شناسه خدمت تاریخ انقضا دارد؟

خیر.

26. آیا خدمات دولتی نیز مشمول شناسه خدمت هستند؟

در صورتی که مشمول صورتحساب الکترونیکی باشند، بله.

27. اگر شناسه خدمت را اشتباه انتخاب کنیم، چه باید کرد؟

باید صورتحساب را باطل و فاکتور جدید با شناسه صحیح صادر شود.

28. آیا شناسه خدمت باید در قراردادها نیز درج شود؟

خیر، ولی درج آن در فاکتور الزامی است.

29. آیا شناسه خدمت برای خدمات خارجی نیز استفاده می‌شود؟

در صورتی که ارائه‌دهنده داخلی باشد، بله.

30. آیا شناسه خدمت در گواهی ارزش افزوده مؤثر است؟

بله، یکی از الزامات برای ثبت صحیح مالیات ارزش افزوده است.

امتیاز

امکانات نرم افزار +TTAC: شامل گروه های استعلام دارویی و سازمانی و سفارش لیبل اصالت کالا می شود.

مشتمل بر:

  1. استعلام لیبل اصالت کالا، استعلام شناسه رهگیری لیبل اصالت، استعلام شناسه اصالت
  2. امکان سفارش لیبل اصالت کالا برای تولید و واردکنندگان اقلام سلامت محور
  3. دسترسی به استعلام های رسمی همچون: شناسه ملی و شماره ثبت شرکت ها، روزنامه رسمی شرکت ها و شماره پروانه بهداشتی محصولات غذایی و ….
  4. استعلام نشان تجاری یا برند، استعلام گارانتی کالا و استعلام کشور سازنده محصولات مختلف
  5. استعلام پروانه نشان استاندارد و نشان حلال
  6. استعلام کد تجاری کالا GTIN و کد جهانی مکان GLN
  7. امکان جستجوی داروهای کمیاب و شیر خشک های کمیاب
  8. جستجوی نزدیکترین داروخانه های سطح شهر، جستجوی اطلاعات دارویی تخصصی
  9.  و سایر امکانات کاربردی دیگر

برای استفاده از نسخه وب اپلیکیشن برای سیستم عامل IOS کلیک نمایید.

راه های دانلود نرم افزار اندرویدی +TTAC

بارکد

لینک مستقیم

مایکت