لیبل اصالت کالا یا برچسب اصالت کالا، برچسبی با حاشیه زرد رنگ می باشد که سازمان غذا و دارو آن را برای مدیریت کالاهای سلامت محور مثل دارو و تجهیزات پزشکی و … و همچنین جلوگیری از قاچاق کالا و ورود قانونی کالاها به کشور در نظر گرفته است، این برچسب می تواند موجب جلب اطمینان مصرف کننده و تشخیص اجناس اصل و قانونی شود.
لیبل اصالت کالا به منظور نظام مند کردن محصولات سلامت محور است و در ادامه کنترل و نظارت کیفی این محصولات را هم پوشش میدهد.
از تاریخ ۹۶/۰۲/۰۱ برچسب اصالت و سلامت کالا برای کلیه محصولات حوزه سلامت اجباری شود و در صورت نداشتن این برچسب فروش این محصولات جرم بوده و پیگرد قانونی دارد.
برچسب اصالت کالا راهی برای تشخیص اصل بودن کالای سلامت محور است. مصرف کنندگان دارو، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی با استعلام برچسب اصالت میتوانند از اصل بودن کالای مصرفی اطمینان حاصل کنند.
تمامی اقلام سلامت محور، هم تولید داخل و هم وارداتی، اعم از دارو، تجهیزات پزشکی و اقلام آرایشی بهداشتی باید برچسب اصالت داشته باشند.
برروی برچسب اصالت محصول باید سایت سازمان غذا و دارو و شماره پیامکی آن نیز ذکر شود.
فرم صحیح این اطلاعات به این صورت است:
سایت TTAC.ir
تماس ۰۲۱۶۱۸۵
پیامک ۲۰۰۰۸۸۲۲
لیبل اصالت تلفیقی علاوه بر اطلاعات خود برچسب اصالت شامل یکسری اطلاعات اضافی مثل نام و مشخصات کالا، شماره پروانه، اطلاعات تولید کننده یا واردکننده و قیمت و… میتواند باشد.
برچسب اصالت کالا باید روی کوچکترین واحد بسته بندی الصاق شود، برای کالا هایی که بسته بندی های ۵۰ تایی، ۱۰ تایی و یا… دارند، و امکان فروش تک این محصول امکان پذیر نباشد می توانیم روی بسته ۵۰ تایی برچسب بزنیم ولی اگر احتمال فروش تک کالا وجود داشته باشد باید حتما بر روی تمام واحد های آن برچسب الصاق شود.
سطوح بسته بندی بزرگتر: در صورتی که کالا دارای سطوح بسته بندی بزرگتری است، الصاق برچسب دارای شناسه تجمیعی هم مطابق دستورالعمل ردیابی و رهگیری روی بسته های بزرگتر الزامی است، بنابراین در قسمت UID لیبل سطح بسته بندی به نسبت بین اعداد ۰ تا ۹ تغییر می کند.
تمام مسئولیت ها بر عهده وارد کننده و تامین کننده است، و در صورتی که برچسب مشکل داشته باشد تمامی عواقب آن مربوط به شرکت اصلی وارد کننده و تولید کننده و مسئول فنی شرکت است.
برچسب اصالت کالا باید به گونه ای الصاق شود که اطلاعات کالا مانند سازنده، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، شماره سریال و لات کالا رو نپوشاند به زبان ساده تر اطلاعات اصلی کالا نباید در زیر برچسب اصالت مخفی شود. چاپ برچسب اصالت باید دارای کیفیت مناسبی جهت رؤیت و استعلام باشد.
اصالت این فراورده مورد تایید است.
اصالت این فرآورده قبلا توسط همین سامانه (دستگاه) کنترل شده است.
اصالت این فراوده توسط سامانه (دستگاه) دیگری کنترل شده است. (ممکن است با وسیله دیگر خودتون این کد را کنترل کرده باشید یا اینکه این کد توسط فرد دیگری چک شده باشد این آیتم ممکنه کد های تکراری رو هم در برچسب اصالت نشان دهد)
این فراوده تقلبی است (در صورت مشاهده این پیغام نباید از آن محصول استفاده شود).
تاریخ مصرف این فراورده گذشته است که به مصرف کننده اعلام می کند تا از مصرف آن خودداری کند.
لطفا از مصرف فرآورده خودداری کرده و آن را به محلی که خریده اید باز گردانید.
مصرف کننده گرامی به دلیل عدم بارگذاری کامل اطلاعات امکان پاسخ گویی اطلاعات وجود ندارد. ( این در صورتی اتفاق می افتد که فایل XML تولید شده به سامانه ارسال شده ولی آزادسازی نشده است)
چاپ برچسب اصالت کالا فقط برای تولید کننده یا واردکننده ای که دارای اصالت حقوقی یا حقیقی باشد مقدور می باشد و طی آن نیاز است که مدیرعامل و مسئول فنی از طریق کارتابل خود در سامانه تیتک روال اداری آن را انجام دهند.
به این ترتیب که در ابتدا مدیر عامل یا مسئول فنی باید فایل xml برچسب اصالت را در کارتابل بارگذاری نماید و بعد از تایید فایل xml نسبت به پرداخت آن اقدام نماید و در نهایت مسئول فنی باید از طریق کارتابل شرکتی خود اقدام به آزادسازی فرآورده نماید.
فرم سفارش یک فایل اکسل است که باید اطلاعات شرکت شامل پیش کد، کدملی و اطلاعات محصولات شامل GTIN,IRC و تاریخ تولید و انفضا و لات نامبر و تعداد و کوتاژ در صورت وارداتی بودن محصولات در آن وارد و برای پشتیبان ارسال گردد.
راه های ارسال فایل فرم سفارش
شبکه های اجتماعی
ارسال ایمیل
فایل / فایل های xml توسط پشتیبان برای شما ارسال می گردد.
در صفحه اول تیتک با مشخصات اکانت مدیرعامل لاگین کنید.
بارگذاری فایل / فایل های xml را انجام دهید.
پس از تایید شدن فایل ها، واریز در تیتک را انجام دهید.
پس از طی مراحل بالا اقدام به واریز فاکتور ارائه شده توسط ما نمایید و با ارسال آدرس پستی کامل، کدپستی، شماره تماس و نام تحویل گیرنده؛ برچسب ها چاپ و توسط پست، تیپاکس، اسنپ و ... ارسال می شود.
خلاصه و مفید 👇
یک کد 5 رقمی است که از طرف تیتک به شرکت ها تخصیص مییابد. برای مشاهده مقدار پیش کد باید با اکانت مدیرعامل در صفحه اول سامانه تیتک لاگین نماید و درین صفحه عنوان پیش کد را یادداشت نماید.
بعد از لاگین در تیتک،عنوان نام و پیش کد شرکت به چشم میخورد.
در صفحه اول سامانه تیتک، به بخش سامانه پشتیبان و سپس به بخش مشکلات فایلهای شناسه رهگیری و ردیابی (XML) مراجعه نمایید و در آنجا یک تیکت برای سامانه تیتکت ارسال نمایید با این موضوع که درخواست تخصیص پیش کد نمایید. فرآیند تخصیص پیش کد ممکن است کمی زمان ببرد.
وارد سامانه پشتیبان تیتک شوید.
به قسمت مشکلات فایلهای شناسه رهگیری و ردیابی (XML) بروید.
درین پنجره در بخش موضوع، عنوان درخواست تخصیص پیش کد را وارد نمایید.
در بخش پیام شماره ملی شرکت را وارد نمایید و طی متنی درخواست تخصیص پیش کد نمایید.
در بخش پست الکترونیکی حتما یک آدرس ایمیل صحیح وارد نمایید.
در نهایت بازدن کلید ارسال تیکت، درخواست خود را ارسال نمایید.
شاید کد GTN را به صورت بارکد میله ای روی خیلی از محصولات دیده باشید.
طول کدتجاری کالا13 رقم است. گاهی ممکن است عدد 0 قبل از کدتجاری کالا مشاهده نمایید که منجر به 14 رقمی شدن آن میشود.
برای مشاهده کدهای تجاری GTIN محصولات خود وارد سایت ایرانکد شوید.
پس از ورود به سامانه ایرانکد، در منوهای سمت راست سامانه به انواع امکانات سامانه و همینطور مشاهده GTIN های ثبت شده خود دسترسی خواهید داشت.
اگر محصول شما وارداتی است، این کد را از روی اظهارنامه گمرکی وارد نمایید. جهت مشاهده اظهارنامه گمرکی یا از طریق سامانه جامع تجارت و یا قسمت مجوز ترخیص گمرک سامانه تیتک استفاده نمایید.
جهت مطالعه :
مطالب مرتبط: راهنمای مشاهده کد IRC
کدی 11 رقمی است که موقع ثبت شرکت ها به آنها تخصیص داده میشود.
برای استعلام این کد چند روش وجود دارد.
1- سامانه اطلاعات فرآورده های تیتک
3- سامانه روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
توجه: برچسب اصالت کالا با حوزه مسائلی چون مالیات و … در ارتباط نبوده و نیست و صرفا مربوط به حوزه وزارت بهداشت است.
شرکت وارد کننده باید تمامی اطلاعات را دقیقا از روی اظهارنامه گمرگی وارد نماید.
برای مشاهده اطلاعات اظهارنامه گمرکی چند راه وجود دارد:
1- جهت مشاهده اطلاعات اظهارنامه گمرکی مسئول فنی تجهیزات پزشکی باید در سامانه تیتک وارد بخش مجوز ترخیص گمرک شود (با اکانت شرکتی مسئول فنی، این اکانت از طرف تیتک برای مسئول فنی تعریف میگردد) و در بخش کارتابل اطلاعات اظهارنامه ای محصول را از روی آن وارد نماید.
با اکانت شرکتی مسئول فنی لاگین کنید و طبق تصویر زیر پیش برید تا کداظهارنامه رو مشاهده نمایید.
2- ورود به سامانه جامع تجارت و مشاهده اطلاعات اظهارنامه
فرم ساختاری شماره کوتاژ یا شماره اظهارنامه به صورت 99000-xxxxxxxx است. این کد از سامانه جامع تجارت و همینطور بخش مجوز ترخیص گمرک (با اکانت شرکتی مسئول فنی لاگین کنید، این اکانت از طرف تیتک برای مسئول فنی تعریف میگردد) و در بخش کارتابل، شماره اظهارنامه را وارد نمایید.
جهت مطالعه :
سطح مصرفی یعنی محصول نهایی که مصرف میشود و به عبارتی کوچکترین بسته بندی مصرفی محصول است. به سطح مصرفی عدد 0 تعلق میگیرد.
عدد 0 قبل از کدتجاری کالا مؤید و بیانگر سطح مصرفی کالاست.
سطح های بعدی و بالاتر بسته بندی محصول، سطوح تجمیعی نامیده میشود. و از 1 تا 9 به آنها تعلق میگیرد.
عددهای 1 تا 9 قبل از کد تجاری کالا (GTN) مؤید و بیانگر سطوح تجمیعی اول تا نهم است، یعنی محصول از 1 تا 9 سطح بسته بندی میتواند داشته باشد ولی بطور عمومی و عملی عموما تا 2 سطح تجمیعی و به عبارتی دو سطح بسته بندی در عموم محصولات را شاهد هستیم.
بطور مثال فرض کنید که یه بسته صددعددی از یک دارو داریم، این بسته 100 عددی همان سطح مصرفی نامیده میشود. و حال فرض کنید که تعداد 300 بسته این دارو در یک کارتن جای میگیرد. به این کارتن، سطح تجمیعی اولیه گفتع میشود یعنی عدد 1 به آن تعلق میگیرد و اگر این بسته بندی امتداد پیدا کند، سطوج تجمیعی دوم و سوم و … شکل میگیرد.
در مثال دیگر فرض کنید یک کارتن داریم که تعداد 60 عدد بسته ماسک 50 تایی داخل آن است. به کارتن سطح تمجیعی اولیه و به بسته 50 عددی ماسک ها سطح مصرفی گفته میشود.
ابتدا با اطلاعات اکانت مدیر عامل در سایت تیتک لاگین نمایید.
در منوی سمت راست گزینه بارگذاری فايلهای XML را انتخاب نمایید.
در پنجره بارگذاری فایلهای XML، گزینه انتخاب فایل ها را کلیک نمایید، در پنجره File Upload ، فایل های Xml را بارگذاری نمایید و آخرسر گزینه بارگذاری فایلها را کلیک نمایید.
در منوی سمت راست گزینه نمایش و مدیریت فایلها را کلیک نمایید.
در صفحهی مدیریت فایل های سفارش، چند فیلتر برای اعمال وجود دارد این فیلترها عبارتند از :
5. ابتدا فیلتر بارگذاری شده را انتخاب کنید و فایل های آپلود شده را تایید نمایید، درین مرحله یک پنجره که اطلاعات فایل را دربردارد نمایان میشود و با تایید این پیغام فایل ها وارد مرحله پردازش میشود.
6. با تغییر فیلتر فایل ها در بخش نمایش و مدیریت فایلها میتوانید شرایط بررسی فایلها را دنبال نمایید.
7. پس از تایید فایل ها، گزینه پرداخت در ردیف آن فایل فعال است و پس از واریز وجه ثبت اطلاعات لیبل ها در سامانه TTAC می توان اقدام به چاپ لیبل ها نمود.
بعد از تایید فایل XML و پرداخت در تیتک مسئول فنی شرکت میتواند از طریق کارتابل خود در سامانه تیتک اقدام به آزادسازی برچسب اصالت نماید.
برای این منظور باید مسئول فنی با اطلاعات اکانت شرکتی خود که از طرف تیتک برای وی تعریف و تولید شده است در صفحه اول تیتک لاگین کند و از بخش لیست فرآورده های آزاد نشده اقدام به انتخاب فایل و آزادسازی آن بنماید.
با اطلات اکانت شرکتی مسئول فنی لاگین کنید.
با انتخاب گزینه “نمایش” پنجره ای حاوی اطلاعات ردیف انتخاب شده نمایان میشود که در این پنجره باید گزینه آزادساز را انتخاب نمایید.
گزینه آزادسازی را انتخاب نمایید.
OK را انتخاب کنید تا فرآیند آزادسازی تکمیل شود.
دربخش لیست فرآورده های آزاد شده به آیتم های آزاد شده قبلی دسترسی خواهید داشت.
امکانات نرم افزار +TTAC: شامل گروه های استعلام دارویی و سازمانی و سفارش لیبل اصالت کالا می شود.
مشتمل بر:
برای استفاده از نسخه وب اپلیکیشن برای سیستم عامل IOS کلیک نمایید.
راه های دانلود نرم افزار اندرویدی +TTAC